9. kapitola, fol. 88b (gemara)

R. Jehošu‘a b. Levi dále řekl: „Ve chvíli, kdy Mojžíš vystoupil do výšin, řekli služební andělé před Svatým, budiž požehnán: ,Pane světa! Co mezi námi [pohledává] zrozený z ženy?‘ [Svatý, budiž požehnán,] jim odvětil: ,Přišel přijmout Tóru.‘ Oni před Ním řekli: ,Ten skrytý poklad, jenž jsi ukrýval po devět set čtyřiasedmdesát pokolení před Stvořením světa, si přeješ odevzdat [tvorovi] z masa a kostí?1) Co je člověk, že na něj pamatuješ, a syn člověka, že se ho ujímáš? Pane, náš Panovníku, jak mohutné je Tvé Jméno v celé zemi! Který dal jsi Svou slávu na nebesa!2) Svatý, budiž požehnán, řekl Mojžíšovi: ,Odpověz jim!‘ [Mojžíš] před Ním řekl: ,Pane světa! Bojím se, abych snad nebyl sežehnut dechem jejich úst!‘ [Svatý, budiž požehnán,] mu řekl: ,Přidrž se mého Trůnu slávy a odpověz jim!‘ (Neboť je psáno: Dává mu sevřít předek Trůnu, rozprostírá nad ním Svůj oblak.3) A r. Nachum řekl: „To nás učí, že Všemohoucí rozšířil jas Své Šechiny4) a [zastřel] ho jako oblakem.“) [Mojžíš] před Ním řekl: ,Pane světa! Co stojí psáno v Tóře, kterou jsi mi dal? Já jsem Pán, tvůj Bůh, který tě vyvedl ze Země egyptské!5) [Mojžíš] řekl [andělům:] ,Sestoupili jste do Egypta? Byli jste zotročeni faraónem? Proč by měla být Tóra vaše? Co je v ní ještě psáno? Nebudeš mít bohy jiné!6) Byli jste snad mezi [světskými] národy, které slouží

--------------------

1) Tóra měla být lidem původně odevzdána až po vystřídání jednoho tisíce pokolení. Když však Bůh viděl, že svět bez Tóry neobstojí, nechal jich vystřídat pouze 26. Co se stalo s nešamot oněch zbývajících 974 pokolení, na to se názory různí.

2) Ž 8,5.2. Slávou je zde míněna Tóra.

3) Jób 26,9.

4) Jedná se o slovní hříčku s výrazem paršez, rozprostírá, a piraš Šadaj ziv, rozšířil Všemohoucí jas; výraz paršez je tedy chápán jako zkratka (notarikon) uvedených slov.

5) Ex 20,2.

6) Ex 20,3.

 

fol. 89a

modlám? Co je v ní ještě psáno? Připomínej den šabatu, abys ho světil!1) Pracujete snad, abyste potřebovali odpočinek? Co je v ní ještě psáno? Nezvedneš, [atd.]2) Existuje snad mezi vámi nějaké obchodování?3) Co je v ní ještě psáno? Cti otce svého a matku svou.4) Máte snad otce a matku? Co je v ní ještě psáno? Nezavraždíš. Nezesmilníš. Nepokradeš.5) Existuje snad mezi vámi nějaká závist? Existuje snad mezi vámi zlý sklon?‘ [Andělé] vzápětí souhlasili se Svatým, budiž požehnán, neboť je psáno: Pane, náš Panovníku, jak mohutné je Tvé Jméno, atd.6) A [za tím] není psáno: ,Který dal jsi Svou slávu na nebesa‘.7) Vzápětí si každý z nich [Mojžíše] zamiloval a něco mu svěřil, neboť je psáno: Vystoupils do výšin, zajatkyni zajals! Vzals dary kvůli člověku,8) [což znamená:] za odměnu, že tě nazvali člověkem,9) vzals dary. Také Anděl smrti mu svěřil jednu věc, neboť je psáno: A dal kadidlo a vykoupil ten lid10) a dále je psáno: A postavil se mezi mrtvými a mezi živými, atd.11) Kdyby mu to [Anděl smrti] neřekl, odkud by to [Mojžíš] věděl?“12

R. Jehošu‘a ben Levi dále řekl: „Když Mojžíš sestoupil od Svatého, budiž požehnán, přišel Satan a řekl před Ním: ,Pane světa! Kam se poděla Tóra?‘ [Svatý, budiž požehnán,] mu odvětil: ,Dal jsem ji Zemi!‘ [Satan] šel za Zemí a řekl jí: ,Kam se poděla Tóra?‘ [Země] mu odvětila: Bůh chápe její cestu, atd.13) [Satan] šel za Mořem a to mu řeklo: Není se mnou! Šel tedy za Propastí a ta mu řekla: Není ve mně! Neboť je psáno: Propast řekla: Není ve mně ona! A moře řeklo: Není se mnou! Zkáza a smrt řekly: Ve svých uších zaslechly jsme zprávu o ní!14) [Satan] se vrátil a řekl před Svatým, budiž požehnán: ,Pane světa! Prohledal jsem celou zemi, ale nenašel jsem ji!‘ [Svatý, budiž požehnán,] mu řekl: ,Běž za synem Amramovým!‘ [Satan] šel za Mojžíšem a řekl mu: ,Kam se poděla Tóra, kterou ti dal Svatý, budiž požehnán?‘ [Mojžíš] mu odvětil: ,Kdo jsem já, aby mi Svatý, budiž požehnán, dával Tóru?‘ Svatý, budiž požehnán, řekl Mojžíšovi: ,Mojžíši, ty falešníku!‘ Mojžíš před Ním řekl: ,Pane světa! Ty máš skrytý poklad, kterým se těšíš každý den! A já bych si měl nechat takové dobro pro sebe?‘15) Svatý, budiž požehnán, řekl Mojžíšovi: ,Jelikož jsi se [skromně] umenšil, [Tóra] se bude nazývat tvým jménem!‘ Neboť je psáno: Připomínejte Tóru Mojžíše, mého služebníka, atd.16)

R. Jehošu‘a ben Levi dále řekl: „Ve chvíli, kdy Mojžíš vystoupil do výšin, zastihl Svatého, budiž požehnán, jak váže korunky17) hláskám [Tóry]. [Svatý, budiž požehnán,] mu řekl: ,Mojžíši, u vás doma se nezdravíte?‘18) [Mojžíš] před Ním řekl: ,Smí snad služebník pozdravit [jako první] svého Pána?‘ [Svatý, budiž požehnán,] mu řekl: ‘[Přesto] bys mi mohl pomoci!‘ [Mojžíš] Mu vzápětí řekl: A nyní ať se zvětší, prosím, moc Panovníka, jak jsi mluvil!9)

---------------------------------

1) Ex 20,8.

2) Ex 20,7.

3) Obchodníci se při svých transakcích s oblibou všelijak zapřísahávali. Verš Ex 20,7 zakazuje používat Boží Jméno mimo jiné i pro tyto účely.

4) Ex 20,12.

5) Ex 20,13-15.

6) Ž 8,10.

7) Což bylo znamením, že andělé už netrvají na tom, aby Tóra zůstala na nebesích.

8) Ž 68,19. Zajatkyní je Tóra, kterou si Mojžíš ,vydobyl‘ svou disputací s anděly.

9) Tzn. v hanlivém smyslu (viz Ž 8,5). Hebrejské slovo adam, ,člověk‘, připomíná jeho prvotní substanci, hlínu (hebr. adama).

10) Nu 17,12.

11) Nu 17,13.

12) Tj. věděl, jak zabránit tomu, aby množství lidí zemřelo, což muselo být jistě tajemství Anděla smrti.

13) Jób 28,23.

14) Jób 28,14,22.

15) Mojžíš tím říkal: ,Přece jsi nedal Tóru pouze mně!‘

16) Mal 3,22.

17) Tyto korunky, hebr. tagin, tvoří tři krátké čárky (zijunim, ,dýky‘), které se zapisují na horní část hlásek Cade, Gimel, Zajin, Nun, Tet, AjinŠin.

18) Dosl. ,Ve tvém městě se ne[říká] ,Šalom‘?‘

19) Nu 14,17.