23. kapitola, fol. 152b (gemara)

R. Abahu řekl: „Zemřelý ví o všem, co se před ním [po jeho smrti] řekne, až do chvíle, kdy je uzavřen golel.“1) – Ohledně toho se [názorově] liší rabi Chija a r. Šim‘on b. Rabi. Jeden říká: „Až do chvíle, kdy je uzavřen golel.“ Kdežto druhý říká: „Až do chvíle rozkladu masa.“ Ten, kdo říká: ,Až do chvíle rozkladu masa‘ [to odůvodňuje] veršem: Jen jeho maso na něm zabolí a jeho duše nad ním truchlí.2) Ten, kdo říká: ,Až do chvíle, kdy je uzavřen golel‘ [to odůvodňuje] veršem: A vrátí se ten prach k té zemi jak byl, atd.3)

Naši rabíni nás učí: [Stojí psáno:] A ten duch vrátí se k Bohu, který dal ho.4) Odevzdej ho tak, jak ti byl dán! [Dostal jsi ho] v čistotě, také ty [ho odevzdej] v čistotě! Podobá se to králi z masa a kostí, který svým služebníkům přidělil královské oděvy. Ti prozíravější z nich je složili a uložili do truhlice, ti hloupější z nich šli a pracovali v nich. Po několika dnech král žádal své oděvy [zpět]. Ti prozíravější z nich mu je vrátili vyžehlené, ti hloupější z nich mu je vrátili špinavé. Král měl radost z těch prozíravých a hněval se na ty hloupé. Ohledně těch prozíravých řekl: ,Uložte oděvy do skladiště a oni ať jdou do svých domovů k míru!‘ Ale ohledně těch hloupých řekl: ,Odneste oděvy k valchářovi a je odveďte do vězení!‘ Rovněž Svatý, budiž požehnán, říká o tělech spravedlivých: Přichází mír, odpočinou na svých lůžkách5) a o jejich nešamot říká: A budiž duše mého panovníka svázána do svazku živých!6) Ale o tělech svévolníků říká: Žádný mír, řekl Pán svévolníkům7) a o jejich nešamot říká: A duši tvých nepřátel zaškrtí uvnitř oka smyčky!6)

Praví se v barajtě: ,R.Eli‘ezer říká: „Nešamot spravedlivých se ukrývají pod Trůnem slávy, neboť je psáno: A budiž duše mého panovníka svázána do svazku živých!6) Ale [nešamot] svévolníků jsou stále tísněny,8) když jeden anděl stojí na jednom konci světa a druhý anděl na druhém konci světa a škrtí jejich nešamot k sobě, neboť je psáno: A duši tvých nepřátel zaškrtí uvnitř oka smyčky!.“6)

Raba řekl r. Nachmanovi: „A co [nešamot] těch průměrných?” [R. Nachman] mu odvětil: „Kdybych zahynul, [] bych ti to neřekl! Tak pravil Šmuel: Jedny i druhé9) jsou svěřeny Dumovi:10) jedny ke svému odpočinku, druhé nikoli ke svému odpočinku.“ – Rav Mari řekl: „[Dokonce i těla] spravedlivých se stanou prachem, neboť je psáno: A vrátí se ten prach k té zemi jak byl.“11)

Jistí kopáči kopali na pozemku rava Nachmana, když na ně zahlížel rav Achaj bar Jošija.12) Šli tedy říci ravovi Nachmanovi: „Zahlíží na nás nějaký muž!“ [R. Nachman] šel a řekl mu: „Co je mistr zač?“ [R. Achaj] mu odvětil: „Jsem Achaj bar Jošija.“ [R. Nachman] mu řekl: „Neřekl snad rav Mari: [Dokonce i těla] spravedlivých se stanou prachem?“ [R. Achaj] mu řekl: „A kdo je to ten Mari? Vždyť já ho neznám!“ [R. Nachman] mu řekl: „Ale vždyť Písmo praví: A vrátí se ten prach k té zemi jak byl!“11) [R. Achaj] mu řekl: „Ten, kdo tě naučil knihu Kazatel, tě nenaučil knihu Přísloví, neboť je psáno: A tlením kostí je závist!13) Kdokoli má ve svém srdci závist, jeho kosti zetlí. Kdokoli nemá ve svém srdci závist, jeho kosti nezetlí.“ [R. Nachman] ho pocítil a zjistil, že [r. Achaj] má v sobě [ještě] hmotu. Řekl mu tedy: „Ať mistr vstoupí do domu!“ [R. Achaj] mu řekl: „Prozradil jsi na sebe, že ses nenaučil dokonce ani Proroky, neboť je psáno: A poznáte, že já jsem Pán, při otevření vašich hrobů!14) [R. Nachman] mu řekl: „Ale vždyť stojí psáno: Neboť prach jsi a do prachu se vrátíš!“15) [R. Achaj] mu řekl: „To znamená: jednu hodinu před zmrtvýchvstáním.“

Jistý saducej16) řekl r. Abahu: „Říkáte, že nešamot spravedlivých se ukrývají pod Trůnem slávy. Jak tedy mohla nekromantka [s pomocí] kostí přivolat Samuela?“17) [R. Abahu] mu odvětil: „To se stalo během dvanácti měsíců [po Samuelově smrti], neboť se praví v barajtě: ,Po celých dvanáct měsíců [po smrti] tělo přetrvává a jeho nešama vystupuje a sestupuje. Po uplynutí dvanácti měsíců tělo zmizí

--------------------------------- 

1) Golel je velký kámen, kterým se uzavíral hrob. Raši: ,Dokud nezapadne víko rakve (viz Nazir 54a).‘

2) Jób 14,22. Z toho plyne, že zemřelý trpí (je při vědomí), dokud na něm zbyde nějaké maso.

3) Kaz 12,7. Jakmile se prach (tj. mrtvé tělo) vrátí do země, duch se vrátí k Bohu, takže už nevnímá pozemské věci.

4) Kaz 12,7.

5) Iz 57,2.

6) 1S 25,29.

7) Iz 48,22.

8) Dosl. ,mají náhubek‘, jsou tísněny v mučivé smyčce (viz pozn. na okraji).

9) Tj. nešamot průměrných lidí a svévolníků.

10) Jedná se o anděla, který je dozorcem nad dušemi zemřelých. Jeho jméno znamená ,Ticho‘.

11) Kaz 12,7.

12) Jenž byl již mrtev.

13) Př 14,30.

14) Ez 37,13; tzn. pouze samotný Bůh může propustit člověka z jeho hrobu.

15) Gn 3,19.

16) Mnich. rkp.: ,min‘. To je pravděpodobnější verze, protože v dobách r. Abahu už žádní saducejové neexistovali (viz Sanh 91a).

17) Viz 1S 28,7. Při nekromancii se používaly kosti.

 

fol. 153a

a jeho nešama vystoupí, ale zpátky už nesestoupí.‘“

Rav Jehuda, syn rava Šmuela bar Šilat, řekl jménem Ravovým: „Podle něčí smuteční řeči vysvitne, zda je [zemřelý] synem světa příštího nebo není.“1) – Tak tomu není! Vždyť přece Rav řekl ravovi Šmuelovi bar Šilat: „Při [] smuteční řeči dojmi [posluchače], protože já tam budu stát“!2) – Není zde rozpor. Jedno [se týká případu], když někdo dojímá [posluchače] a oni se dojmou, druhé [se týká případu], když někdo dojímá [posluchače] a oni se nedojmou.

Abaje řekl Rabovi: „Kdo se dojme smuteční řečí například kvůli mistrovi, jehož nenávidí celá Pumbedita?“3) [Raba] mu odvětil: „[Dojmeš-li se] ty a Raba bar rav Chanan, bude to stačit.“

Rabi El‘azar se zeptal Rava: „Kdo je synem světa příštího?“ [Rav] mu odvětil: „A tvé uši uslyší slovo zpoza tebe, řka: ,Toto je ta cesta, jděte po ní!‘, když se dáte vpravo a když se dáte vlevo.4) – R. Chanina řekl: „Každý, s nímž jsou spokojeni jeho mistři.“5)

[Stojí psáno:] A obcházejí na ulici hořekující.6) Galilejští říkají: „Dělej [dobré] věci, [co se budou chválit] před tvými márami!“ Judští říkají: „Dělej [dobré] věci, [co se budou chválit] za tvými márami!“ A [názorově se] neliší. Jeden mistr [se řídí] podle svého bydliště i druhý mistr [se řídí] podle svého bydliště.7)

Jinde jsme se poučili: Rabi Eli‘ezer říká: „Kaj se jeden den před svou smrtí.“8) Žáci se zeptali r.Eli‘ezera: „Cožpak někdo ví, kdy nastane den [jeho] smrti?“ [R. Eli‘ezer] jim odvětil: „Tím spíše by se měl kát dnes, kdyby snad zítra zemřel! Shledáváme tedy, že by měl strávit v pokání celý svůj život. A také Šalomoun ve své moudrosti řekl: V každé době ať jsou tvé oděvy bílé a olej na tvé hlavě ať neschází!9)

R. Jochanan ben Zakaj řekl: „Podobá se to králi, který sezval své služebníky k hostině, aniž by jim stanovil dobu. Ti prozíravější z nich se ozdobili a usedli u vchodu královského domu. Řekli si totiž: ,Schází snad něco v královském domě?‘10) Ti hloupější z nich si šli po své práci. Řekli si totiž: ,Může snad být hostina bez příprav?‘11) Náhle si král vyžádal své služebníky. Ti prozíravější z nich před něj vešli ozdobení a ti hloupější před něj vešli špinaví. Král měl radost z těch prozíravých a hněval se na ty hloupé. Řekl: ,Ti, co se na hostinu ozdobili, ať usednou a jedí! Ti, co se na hostinu neozdobili, ať jen stojí a dívají se!

Zeť r. Me’ira řekl jménem r. Me’ira: „Tak by i oni vypadali jako sloužící!12) Spíše sedí obě [skupiny], ale jedni jedí a druzí hladoví, jedni pijí a druzí žízní, neboť je psáno: To praví Panovník Pán: Hle, moji služebníci budou jíst a vy budete hladovět! Hle, moji služebníci budou pít a vy budete žíznit! (...) Hle, moji služebníci budou jásat z dobra srdce a vy budete křičet ze zlomení srdce!13)

Jiná verze: [Stojí psáno:] V každé době ať jsou tvé oděvy bílé, to jsou třásně. A olej na tvé hlavě ať neschází, to jsou tefilin.

---------------------------------- 

1) Vyvolá-li smuteční řeč všeobecný hluboký zármutek, muselo se jednat o dobrého člověka, který si zaslouží svět příští.

2) Tedy jako duch, až bude tato řeč zaznívat. Pokud by však věděl, že smuteční řeč kvůli spravedlivému je vášnivá vždy, proč by to říkal?

3) Míněn je samotný Raba. Podle Rašiho byla na vině jeho přemíra kritiky (viz Chulin 127a).

4) Iz 30,21; tzn. když někdo po své smrti uslyší volat tato slova, je synem světa příštího.

5) Var. lec.: ,naši mistři‘.

6) Kaz 12,5.

7) V Galileji chodily profesionální plačky před márami, v Judsku za márami.

8) Podobnou myšlenku viz Sir 5,8.

9) Kaz 9,8.

10) Tj. hostina může začít každým okamžikem.

11) Dosl. ,bez obtěžování‘.

12) Nebyl by to tedy příliš přísný trest.

13) Iz 65,13n.