7. kapitola, fol. 67b

Mišna:

[Moudří] uvedli ohledně šabatu důležité všeobecné pravidlo: Kdokoli zapomene na princip šabatu1) a vykoná několik prací během několika šabatot, ten je vinen pouze jedinou obětí za hřích. Je-li si někdo vědom principu šabatu a vykoná několik prací během několika šabatot,2) ten je vinen [obětí za hřích] za každý šabat. Je-li si někdo vědom, že je právě šabat, a vykoná několik prací během několika šabatot, ten je vinen [obětí za hřích] za každou

----------------------- 

1) Tj. v tu chvíli si vůbec nebude vědom zákonů šabatu.

2) Tedy při každé příležitosti si neuvědomí, že je právě šabat.

 

fol. 68a

primární [kategorii] práce.1) Vykoná-li někdo několik prací z jednoho druhu práce,2) ten je vinen pouze jedinou obětí za hřích.

Gemara:

Z jakého důvodu tana [učí:] ,důležité všeobecné pravidlo‘? Řekněme, že je to kvůli tomu, že si přeje učit ,ještě jiné všeobecné pravidlo‘,3) a proto [zde] učí ,důležité všeobecné pravidlo‘.4) A ohledně sedmého roku je tomu tak rovněž kvůli tomu, že si přeje učit ,ještě jiné všeobecné pravidlo‘, a proto [jinde] učí ,důležité všeobecné pravidlo‘.5) Ale co ohledně desátku, kde se učí ,jiné všeobecné pravidlo‘, aniž by se učilo ,důležité všeobecné pravidlo‘?6) – R. Jose bar Abin řekl: „Ohledně šabatu a sedmého roku, kde existují primární a sekundární [kategorie práce],7) tana [učí:] ,důležité. Ohledně desátku, kde neexistují primární a sekundární [kategorie práce], tana ne[učí:] ,důležité všeobecné pravidlo‘.”

 Ale podle [názoru] Bar Kapary, který ohledně desátku učí ,důležité všeobecné pravidlo‘,8) jaké jsou zde primární a sekundární [kategorie práce]? Spíše je jistě důvodem9) skutečnost, že trest ohledně [znesvěcení] šabatu je větší nežli [trest] ohledně sedmého roku. Neboť [trest] ohledně šabatu se týká [úrody] jak ve stavu utržení, tak ve stavu připojení [k zemi], kdežto [trest] ohledně sedmého roku se netýká [úrody] ve stavu utržení, leč [úrody] ve stavu připojení [k zemi] ano.10) A trest ohledně [znesvěcení] sedmého roku je větší nežli [trest] ohledně [neodvedení] desátku. Neboť [trest] ohledně sedmého roku se týká jak potravy pro člověka, tak potravy pro zvíře, kdežto [trest] ohledně desátku se týká potravy pro člověka, leč potravy pro zvíře nikoliv.11)

 A podle [názoru] Bar Kapary, který ohledně desátku učí ,důležité všeobecné pravidlo‘, je trest ohledně [neodvedení] desátku větší nežli [trest] ohledně [nedodržení] pe’a. Neboť [trest] ohledně desátku se týká fíků a zeleniny, kdežto [trest] ohledně pe’a se netýká fíků a zeleniny, neboť jsme se poučili: ,[Moudří] uvedli ohledně pe’a všeobecné pravidlo: Cokoliv je potravina, pečuje se o to, roste to ze země, sklízí se to najednou12) a přináší se to k uskladnění,13) to podléhá [zákonu] pe’a.‘ [Výraz] ,potravina‘ vylučuje samorost borytu14) a mořeny.15) [Výraz] ,pečuje se o to‘ vylučuje hefker. [Výraz] ,roste to ze země‘ vylučuje houby a lanýže.16) [Výraz] ,sklízí se to najednou‘ vylučuje fíkovník.17) [Výraz] ,přináší se to k uskladnění‘ vylučuje zeleninu.‘18) A ohledně desátku jsme se poučili: ,[Moudří] uvedli ohledně desátku všeobecné pravidlo: Cokoliv je potravina, pečuje se o to a roste to ze země, to podléhá desátku.‘ Ale [o výrazech:] ,sklízí se to najednou‘ a ,přináší se to k uskladnění‘ jsme se nepoučili.

Rav i Šmu'el shodně říkají: „Naše mišna [učí] o chlapci, který byl zajat mezi pohany, nebo o konvertitovi, který konvertoval zpomezi pohanů.19) Avšak pokud někdo [zákon šabatu] znal, ale nakonec na něj zapomněl, je vinen [obětí za hřích] za každý šabat.“20) – Poučili jsme se: ,Kdokoli zapomene na princip šabatu.‘ Jistě z toho plyne, že původně ho musel znát? – Nikoliv. Co to znamená: ,Kdokoli zapomene na princip šabatu'? Že princip šabatu nikdy neznal.

 Ale pokud někdo [zákon šabatu] znal, ale nakonec na něj zapomněl, jak je to? Je vinen [obětí za hřích] za každý šabat? Ať se tedy místo [výrazu:] ,Je-li si někdo vědom principu šabatu a vykoná několik prací během několika šabatot, ten je vinen [obětí za hřích] za každý šabat učí: ,Znal-li někdo [princip šabatu], ale nakonec na něj zapomněl‘! A tím spíše to platí zde? – Co to znamená: ,Je-li si někdo vědom principu šabatu? Že princip šabatu znal, ale zapomněl na něj.

------------------------------- 

1) Platí následující všeobecné pravidlo: Povinnost přinést oběť za hřích v souvislosti se šabatem vzniká za každý neúmyslný přestupek. Počet přestupků je určován počtem skutečností, které si dotyčný neuvědomil. Jestliže si neuvědomil samotný zákon šabatu, neuvědomil si jedinou skutečnost, a tak musí přinést jedinou oběť za hřích. Dopustí-li se tohoto přestupku během několika šabatů, každý z nich je započítáván odděleně. Pokud si dotyčný samotný zákon šabatu uvědomil, ale zapomněl, že je zakázáno vykonávání některých prací, každá práce se mu započítává odděleně.

2) Tj. několik sekundárních prací, které jsou odvozovány z téže primární práce.

3) Viz 75b.

4) Tj. aby bylo jasné, že v 75b se jedná o pravidlo méně významné.

5) Viz Šev.V,5 a Šev.VII,1.

6) Viz Ma‘as.I,1 a Ma‘as.II,7.

7) Viz 73a. Zemědělské práce zakázané v sedmém roce se rovněž dělí na primární a sekundární. Setí, žnutí, prořezávání a česání ovoce jsou práce primární, ostatní zemědělské a vinařské práce jsou odvozené (viz Mo‘ed katan 3a).

8) Tzn. ve své sbírce barajtot. Existují totiž i takové sbírky, které nebyly začleněny do Rabiho kompilace Mišny; k těm nejznámějším patří sbírka r. Chiji a r. Ošaji.

9) Proč je v naší mišně použito slovo ,důležitý.

10) Během šabatu se nesmí pracovat na ,stojící‘ úrodě, např. sít, žnout, atd., ani na ,oddělené‘ úrodě, např. mlít zrní. V sedmém roce je však zakázáno pouze to první.

11) Působnost zákazu ohledně šabatu a sedmého roku je tedy širší nežli ohledně desátků; proto se v Mišně používá výraz ,důležitý‘.

12) Tzn. celá úroda dozrává zároveň.

13) To se týká všeobecně obilnin, které jsou dlouhodobě skladovány v sýpkách.

14) Lat. isatis tinctoria, rostlina používaná k výrobě tmavomodrého barviva.

15) Tj. mořena barvířská, z níž se vyrábělo červené barvivo.

16) Přestože houby ve skutečnosti ze země vyrůstají, předpokládá se, že svou výživu čerpají hlavně ze vzduchu.

17) Fíky totiž nedozrávají všechny najednou. Totéž lze říci o mnoha jiných stromech, které jsou proto vyloučeny rovněž.

18) Kterou nelze dlouhodobě skladovat.

19) Takže se nikdy nedozvěděli o existenci zákona šabatu.

20) Dotyčného tedy považujeme za osobu, která si byla principu šabatu vědoma, ale pokaždé na ni zapomněla.