5. kapitola, fol. 52a (gemara)

A oplakávat bude země, rodiny, rodiny samy. Rodina domu Davidova sama a jejich ženy samy!1) Řekli si: Vždyť to lze odvodit kal va-chomer! Tak jako v čase příštím,2) kdy se budou oddávat oplakávání a nebude nad nimi vládnout zlý sklon, Tóra říká, že budou muži zvlášť a ženy zvlášť, tím spíše to platí nyní,3) kdy se oddávají radosti a vládne nad nimi zlý sklon!

A čeho se týká to oplakávání? – Ohledně toho se rabi Dosa a rabíni [názorově] liší. Jeden říká, že to bude kvůli zabitému Mesiášovi z rodu Josefova,4) kdežto druhý říká, že to bude kvůli zabitému zlému sklonu. – Podle toho, kdo říká, že to bude kvůli zabitému Mesiášovi z rodu Josefova, je to v pořádku, neboť je psáno: A shlédnou na mne, kterého probodli! A budou oplakávat ho, jako se oplakává jedináček!5) Ale podle toho, kdo říká, že to bude kvůli zabitému zlému sklonu, měli by ho snad oplakávat? Vždyť by se měli radovat! Proč tedy budou plakat? – Jak vykládal rabi Jehuda: „V čase příštím přivede Svatý, budiž požehnán, zlý sklon a porazí ho v přítomnosti spravedlivých a v přítomnosti svévolníků. Spravedlivým bude připadat jako vysoká hora, ale svévolníkům bude připadat jako tenký vlásek. Jedni i druzí budou plakat. Spravedliví budou plakat a volat: ,Jak jen jsme mohli zdolat tak vysokou horu?‘ A svévolníci budou plakat a volat: ,Jak jen jsme mohli nezdolat takový tenký vlásek?‘ A s nimi bude žasnout i Svatý, budiž požehnán, neboť je psáno: To řekl Pán zástupů: Když zázračné to bude v očích pozůstatku lidu tohoto za dnů oněch, také v mých očích to bude zázračné!‘“6)

R. Asi řekl: „Zlý sklon je zpočátku jako pavučinka, ale nakonec jako postraněk povozu, neboť je psáno: Běda táhnoucím nepravost v provazech falše a jakoby postraňky povozu hříchu!7)

Naši rabíni nás učí: Svatý, budiž požehnán, řekne Mesiášovi z rodu Davidova (ať se zjeví rychle ještě za našich dnů): ,Přej si ode mne něco a já ti to dám!‘Neboť je psáno: Vypočítám nařízení (...) Já dnes zplodil jsem tě! Žádej ode mne, a dám národy tvým dědictvím!8) Když uvidí, že Mesiáš z rodu Davidova byl zabit, řekne před Ním: ,Pane světa! Žádám od Tebe pouze život!‘ [Svatý, budiž požehnán,] mu řekne: ,Život ti už přece ve svém proroctví předpověděl tvůj otec David!‘ Neboť je psáno: Život žádal od Tebe, dal jsi mu ho, atd.9)

R. Avejra vykládal (a někteří uvádějí, že to byl r. Jehošu‘a ben Levi): „Zlý sklon má sedm jmen. Svatý, budiž požehnán, mu říká zlo, neboť je psáno: Neboť sklon srdce člověka je zlo od mládí jeho!10) Mojžíš mu říká neobřízka, neboť je psáno: A obřežete neobřízku svého srdce!11) David mu říká nečistota, neboť je psáno: Srdce čisté stvoř mi, Bože!12) Z toho plyne, že existuje i nečisté. Šalomoun mu říká nenávistník, neboť je psáno: Jestliže hladoví tvůj nenávistník, nakrm ho chlebem! A jestliže žízní, napoj ho vodou! Vždyť uhlíky ty nahrneš na jeho hlavu a Pán odmění tě!13) Nečti: odmění tě [ješalem lach], nýbrž: ,zdokonalí tě' [jašlimenu lach]. Izajáš mu říká překážka, neboť je psáno: Vyzdvihněte, vyzdvihněte, ukliďte cestu! Zvedněte překážku z cesty mému lidu!4) Ezechiel mu říká kámen, neboť je psáno: A odeberu srdce kamenné z vašeho masa a dám vám srdce masité!15) Joel mu říká skrytý, neboť je psáno: A skrytého vzdálím zponad vás!16)

Naši rabíni nás učí: [Stojí psáno:] A skrytého vzdálím zponad vás, což je zlý sklon, který je skrytý a přebývá v srdci člověka. A vyženu ho do země vyprahlé a zpustlé,16) tedy na místo, kde nenajde žádné lidi, na které by zaútočil. Jeho tváří k moři prvnímu,16) protože pohlédl na první Chrám,17) zničil ho a povraždil učence, kteří v něm byli. A jeho koncem k moři potomnímu,16) protože pohlédl na druhý Chrám, zničil ho a povraždil učence, kteří v něm byli. A vystoupí jeho zápach a vyvede puch,16) protože nechá být světské národy a zaútočí na nepřátele Izraele.18) Neboť velikým se učiní:16) Abaje řekl: „O učencích to platí nejvíce ze všech.“ Neboť Abaje jednou zaslechl jednoho muže, jak říká jisté ženě: „Přivstaňme si a cestujme [společně]!“ [Abaje] si řekl: ,Půjdu jim zabránit v hříchu!‘ A šel za nimi tři parasangy močálem. Když se [ti dva] vzájemně rozcházeli, uslyšel, jak říkají: „Naše společnost je příjemná, ale cesta je dlouhá!“19) Abaje si řekl: „[Být po vůli] toho, kdo mě nenávidí,20) tak bych se nezdržel!“ Odešel, opřel se o veřeje a trápil se. Přišel jistý stařec a poučil ho: „Každý velký z kolegů má i velký [zlý] sklon!“

-----------------------------------                                                 

1) Za 12,12.

2) V budoucnosti, o níž mluví zmíněný verš.

3) Tj. během svátku a obřadů čerpání vody.

4) Ten má přijít před Mesiášem z rodu Davidova a být poslem dnů Mesiáše.

5) Za 12,10.

6) Za 8,6.

7) Iz 5,18.

8) Ž 2,7-8.

9) Ž 21,5.

10) Gn 8,21.

11) Dt 10,16.

12) Ž 51,12.

13) Př 25,21-22. Chlebem a vodou je míněno studium Tóry.

14) Iz 57,14.

15) Ez 36,26.

16) Jl 2,20.

17) Symbolizovaný mořem (Raši).

18) Eufemismus pro samotný Izrael.

19) Tzn. ,šlo se nám spolu dobře, ale musíme se rozejít, protože míříme každý jiným směrem‘.

20) Míněn je zlý sklon.