1. kapitola, fol. 16b (gemara)

R. Jicchak dále řekl: „Tři věci připomínají [Nebesům] nepravosti člověka: nakloněná zeď,1) touha po [vyplnění] modlitby2) a přivolávání soudu [Nebes] na svého druha.“ Neboť r. Abin řekl: „Kdokoliv přivolává soud [Nebes] na svého druha, ten bude potrestán jako první, neboť je psáno: A řekla Sáraj Abramovi: Mé zničení je na tobě!3) A dále je psáno: A přišel Abraham oplakávat Sáru a plakat pro ni.“4)

R. Jicchak dále řekl: „[Boží] rozsudek mohou roztrhat čtyři věci: spravedlivost, volání [k Nebesům], změna jména a změna jednání. Spravedlivost, neboť je psáno: A spravedlivost odnímá od smrti.5) Volání [k Nebesům], neboť je psáno: A křičeli na Pána ve svém trápení, z jejich nouze je vytrhl.6) Změna jména, neboť je psáno: Sáraj, ženu svou, nebudeš nazývat jejím jménem Sáraj, neboť Sára bude její jméno!7) A dále je psáno: A požehnám ji a také dám od ní tobě syna!8) Změna jednání, neboť je psáno: A viděl Bůh jejich skutky.9) A dále je psáno: A ukonejšil se Bůh kvůli tomu zlu, které mluvil učinit jim, a neučinil to.“9) – A někteří uvádějí: „Také změna místa [bydliště], neboť je psáno: A řekl Pán Abramovi: Jdi si ze země tvé!10) A potom [stojí psáno:] A učiním tě národem velikým!‘“10) – A co ten druhý?11) – To byla zásluha Země izraelské, která mu prospěla.

R. Jicchak dále řekl: „Člověk musí navštívit svého mistra během poutní slavnosti, neboť je psáno: K čemu ty jdeš k němu dnes? Není měsíc a není šabat!12) Z toho plyne, že na [Nový] měsíc a o šabatu by [za svým mistrem] jít měl.“13)

R. Jicchak dále řekl: „Člověk se musí na poutní slavnost [rituálně] očistit, neboť je psáno: A jejich nevely se nedotknete.“14) – Rovněž se učí [v barajtě]: ,[Stojí psáno:] A jejich nevely se nedotknete. Mohl [bych říci], že je to varování Izraelitům před dotykem nevely. [Proto] Písmo praví: Říkej ke kněžím, synům Áronovým,15) [což znamená:] jsou to synové Áronovi, kdo jsou varováni, ale synové izraelští varováni nejsou. Ale neříkáme snad kal va-chomer: tak jako ohledně těžší [rituální] nečistoty16) platí, že kněží varováni jsou, ale Izraelité varováni nejsou, tím spíše to platí ohledně lehčí [rituální] nečistoty!17) Spíše, proč Písmo praví: A jejich nevely se nedotknete? [To znamená:] během poutní slavnosti.‘

R. Kruspedaj řekl: „R. Jochanan pravil: Na Nový rok se [v nebesích] otevírají tři knihy: jedna pro dokonalé svévolníky, druhá pro dokonale spravedlivé a třetí pro průměrné lidi. Dokonale spravedliví jsou upsáni a na místě zpečetěni životu. Dokonalí svévolníci jsou upsáni a na místě zpečetěni smrti.18) [Rozsudek] průměrných lidí zůstává otevřený od Nového roku do Dne smíření. Jsou-li zasloužilí, jsou upsáni životu. Nejsou-li zasloužilí, jsou upsáni smrti.“

R. Abin řekl: „Který verš [to dokazuje]? Budou vyhlazeni z knihy živí a se spravedlivými nezapsáni.19) Budou vyhlazeni z knihy, to je kniha dokonalých svévolníků. Živí, to je kniha spravedlivých. A se spravedlivými nezapsáni, to je kniha průměrných lidí.“ – R. Nachman bar Jicchak řekl: „[Plyne to] z tohoto [verše:] A jestliže nikoliv, vyhlaď mne, prosím, ze Tvé knihy, kterou píšeš!20) Vyhlaď mne, prosím, to je kniha svévolníků. Ze Tvé knihy, to je kniha spravedlivých. Kterou píšeš, to je kniha průměrných lidí.“

Učí se [v barajtě]: ,Dům Šamajův říká: „V Soudný den budou existovat tři skupiny: v jedné budou dokonale spravedliví, ve druhé budou dokonalí svévolníci a ve třetí budou průměrní lidé. Dokonale spravedliví budou upsáni a na místě zpečetěni věčnému životu. Dokonalí svévolníci budou upsáni a na místě zpečetěni Gehinom, neboť je psáno: A mnozí ze spících v půdy prachu procitnou, tito k životu věčnému, a tito k urážkám, k pohrdání věčnému!21) Průměrní lidé sestoupí do Gehinom,

--------------------------------

1) Procházením pod nakloněnou zdí, která může kdykoli spadnout, člověk ,pokouší svůj osud‘.

2) Vůči Bohu je urážlivé, když se někdo domnívá, že mu Bůh musí okamžitě splnit všechny jeho prosby a žádosti.

3) Gn 16,5.

4) Gn 23,2; z toho je zřejmé, že Sára zemřela jako první.

5) Př 10,2.

6) Ž 107,6.

7) Gn 17,15.

8) Gn 17,16.

9) Jo 3,10.

10) Gn 12,1.

11) Tzn. r. Jicchak. Proč on nezapočítal také tuto možnost?

12) 2K 4,23.

13) Podle jednoho vysvětlení termín ,[Nový] měsíc a šabat‘ označuje jakýkoli svátek. Podle druhého vysvětlení se na Nový měsíc a o šabatu chodí na návštěvu k mistrovi, který bydlí blízko. K mistrovi, který bydlí daleko, se chodí během poutních slavností.

14) Lv 11,8.

15) Lv 21,1.

16) Tzn. ohledně lidské mrtvoly.

17) Tzn. ohledně zvířecí zdechliny.

18) Míněn je život a smrt ohledně světa příštího (viz Tosaf.)

19) Ž 69,29.

20) Ex 32,32.

21) Da 12,2.

 

fol.  17a (gemara)

zavřísknou1) a [znovu] vystoupí, neboť je psáno: A provedu tu třetinu ohněm. A vytříbím je, jako se tříbí stříbro a přezkouším je, jako se zkouší zlato! Ona zavolá mé Jméno a já odvětím jí!2) To o nich řekla Chana: Pán usmrcuje a oživuje, svádí do podsvětí a vyvádí!3) Dům Hilelův říká: „A Množící Milost4) naklání [váhy] směrem k Milosti.5) A o nich řekl David: Miluji, když vyslyší Pán můj hlas!6) A o nich David sepsal celý oddíl: Ochabl jsem, a mne zachránil!7)

Izraelci konající tělesné přečiny8) a příslušníci světských národů konající tělesné přečiny sestoupí do Gehinom a budou tam souzeni po dvanáct měsíců. Po dvanácti měsících bude jejich tělo zničeno, jejich nešama spálena a vítr je roznese pod chodidla spravedlivých, neboť je psáno: A pošlapete svévolníky, neboť budou prachem pod chodidly vašich nohou!9) Avšak minim, udavači a posměvači; ti, co pohrdají Tórou; ti, co popírají zmrtvýchvstání; ti, co sešli z cest obce; ti, co šíří hrůzu v zemi živých;8) ti, co hřeší a dávají hřešit veřejnosti jako Jarobeám, syn Nebatův, a jeho druhové: ti sestoupí do Gehinom a budou tam souzeni po všechna pokolení, neboť je psáno: A vyjdou a spatří mrtvoly mužů, provinilců vůči mně, atd.10) Gehinom [jednou] skončí, ale oni neskončí [nikdy], neboť je psáno: A jejich forma je k [přečkání] zkázy podsvětí.11) A to všechno kvůli tomu, že vztáhli ruce na Obydlí, neboť je psáno: Kvůli obydlí Jeho.12) A Obydlí je právě Chrám, neboť je psáno: Stavěním vystavím Dům, Obydlí Tobě!13) To o nich řekla Chana: Pánem rozdrceni budou svářící se s Ním!14) – R. Jicchak bar Abin řekl: „A tváře budou mít [černé] jako dno hrnce.“ A Rava řekl: „I ti z nejblahobytnějších obyvatel Machózy budou nazýváni ,synové Gehinom‘.“15)

Mistr řekl: ,Dům Hilelův říká: „A Množící Milost naklání [váhy] směrem k Milosti.‘“ Ale vždyť stojí psáno: A provedu tu třetinu ohněm?16) – Tam se to týká Izraelců konajících tělesné přečiny. – Izraelců konajících tělesné přečiny? Ale vždyť jsi říkal, že pro ně není nápravy?17) – Není pro ně nápravy, když je jejich nepravostí většina. Zde se jedná o ty, jejichž nepravosti a zásluhy jsou půl napůl a existuje u nich rovněž nepravost Izraelců konajících tělesné přečiny. [Tehdy] nelze jinak, než [říci:] A provedu tu třetinu ohněm, ale pokud to tak není, [tehdy] ,Množící Milost naklání [váhy] směrem k Milosti‘.

 [Mistr řekl:] ,A o nich řekl David: Miluji, když vyslyší Pán můj hlas! Rava vykládal: „Jaký je význam verše: Miluji, když vyslyší Pán? Obec izraelská řekla před Svatým, budiž požehnán: ,Pane světa! Kdy jsem před Tebou milována? V době, kdy vyslyšíš hlas mé prosby: Ochabla jsem, a mne zachránil, [což znamená:] přestože jsem chabá ohledně [plnění náboženských] povinností, jsem hodna záchrany!‘“

Co jsou zač Izraelci konající tělesné přečiny? – Rav řekl: „To je hlava, na níž nespočinuly tefilin.“

[Co jsou zač] příslušníci světských národů konající tělesné přečiny? – Rav řekl: „To je zapovězený [pohlavní] styk.“

[Co jsou zač] ti, co šíří hrůzu v zemi živých? – Rav Chisda řekl: „To je vůdce šířící v obci zbytečný strach, který není ve jménu Nebes.“18) – R. Jehuda řekl: „Rav pravil: Každý vůdce šířící v obci zbytečný strach, který není ve jménu Nebes, si nezaslouží mít syna učence, neboť je psáno: Proto se Ho obávají lidé, nespatří každého moudrého srdcem!19)

[Mistr řekl:] ,Dům Hilelův říká: „A Množící Milost naklání [váhy] směrem k Milosti.“‘ Jak to provádí? – Rabi Eli‘ezer20) říká: „Zatíží [misku zásluh], neboť je psáno: Obrátí, smiluje se nám, pošlape naše nepravosti.“21) – R. Jose bar Chanina řekl: „Zvedne [misku viny], neboť je psáno: Zvedá nepravost a přechází nad přečinem.“22)Tana školy rabiho Jišma‘ela [učí:] „Přejde každý první [přečin] a taková je ta [Boží] vlastnost.“23) – Rava řekl: „Samotná nepravost však zničena není, protože když dojde k převaze nepravostí, [Svatý, budiž požehnán,] ji [nakonec] počítá s nimi.“

Rava řekl: „Kdokoliv se vzdá práva na pomstu, tomu budou prominuty všechny jeho přečiny, neboť je psáno: Zvedá nepravost a přechází nad přečinem. Komu zvedá nepravost? Tomu, kdo přechází [cizí] přečin.“

Rav Huna, syn rava Jehošu‘y, jednou onemocněl a rav Papa ho šel navštívit. Viděl, že je velmi nemocen, a tak mu řekl: „Připrav si zásoby [na cestu]!“24) [R. Huna] se nakonec uzdravil a rav Papa se mu styděl ukázat. [R. Papa] mu řekl: „Cos [při své nemoci] viděl?“ [R. Huna] mu odvětil: „Ano, bylo to tak!25) Ale Svatý, budiž požehnán, řekl [andělům:] ,Jelikož se nestaral o své, nestarejte se ani vy o něj!‘26) Neboť je psáno: Zvedá nepravost a přechází nad přečinem. Komu zvedá nepravost? Tomu, kdo přechází [cizí] přečin.“

[Stojí psáno:] Pro zbytek Jeho dědictví.27) Rabi Acha bar Chanina řekl: „Je to [ovčí] ohon s trnem uvnitř!28) Pro zbytek Jeho dědictví, leč nikoliv pro celé Jeho dědictví!

-----------------------------

1) Tj. bolestí. Jiná možnost je: ,proderou se a vystoupí‘. Soncino uvádí interpretaci L. Ginzberga: ,Ožehnou se“, tj. žárem Gehinom, a po této zkušenosti opět vystoupí a budou vyléčeni.

2) Za 13,9.

3) 1S 2,6.

4) Viz Ex 34,6.

5) Bůh je milosrdný a kajícníky ušetří trápení v Gehinom.

6) Ž 116,1.

7) Ž 116,6.

8) To je vysvětlováno níže.

9) Mal 3,21.

10) Iz 66,24.

11) Ž 49,15.

12) Ž 49,15. Raši vykládá, že ke zničení Chrámu došlo právě vinou takovýchto lidí.

13) 1K 8,13.

14) 1S 2,10.

15) Tato pasáž je nejasná. Soncino zde uvádí alternativní znění v mnichov. rkp.: ,To o nich (tzn. o průměrných lidech) řekla Chana: Pán usmrcuje a oživuje, svádí do podsvětí a vyvádí! R. Jicchak b. Abin řekl: „A tváře budou mít [po odchodu z Gehinom černé] jako dno hrnce.“ A Rava řekl: „A přesto budou pohlednější než ti nejpohlednější z obyvatel Machózy, kteří budou nazýváni ,synové Gehinom.

16) Což se týká, jak bylo vysvětleno výše, těch průměrných hříšníků.

17) To znamená, že se poté, co projdou ohněm, promění na prach.

18) Tj. vynucuje si úctu v jiných nežli náboženských ohledech. Tento obrat se vyskytuje ve verši Ez 32,23.

19) Jób 37,24.

20) Var. lec.: ,Eleazar.

21) Mi 7,19 ve smyslu ,Obrátí váhy, šlápnutím nohy převáží naše nepravosti‘.

22) Mi 7,18.

23) Raši to vysvětluje tak, že pokud se váhy bez prvního přečinu přikloní na stranu zásluh, první přečin se zcela promíjí.

24) Tj. rubáš.

25) Tedy: „Skutečně jsem umíral!“

26) Jelikož si nevšímal druhých, když ho uráželi, nechte ho nyní naživu!

27) Mi 7,18.

28) Jistý druh ovcí na Blízkém východě má velmi dlouhé ohony, které jsou považovány za pochoutku. Jelikož je však vlečou po zemi, často se do nich dostanou trny. Uvedené přísloví má význam: ,dobrá věc, která má v sobě háček‘ (Soncino).