1. kapitola, fol. 2a

Mišna:

Existují čtyři základní kategorie škod: býk,1) jáma,2) škůdce3) a požár.4) [Vlastnosti] býka nejsou jako [vlastnosti] škůdce5) a [vlastnosti] škůdce nejsou jako [vlastnosti] býka. A [vlastnosti] obou, u nichž existuje živý duch, nejsou jako [vlastnosti] ohně, u něhož neexistuje živý duch. A [vlastnosti] všech [tří], u nichž existuje zvyk pohybovat se a škodit, nejsou jako [vlastnosti] jámy, u níž neexistuje zvyk pohybovat se a škodit. Jejich společnou vlastností je to, že obvykle škodí a měly by podléhat tvé kontrole. Když tedy k poškození dojde, škůdce je povinen zaplatit náhradu škody z nejlepší půdy [svého majetku].6)

Gemara:

Jelikož se učí: ,základní kategorie‘, vyplývá z toho, že existují i odvozené kategorie. Odvozené kategorie jsou stejně [významné] jako ty [základní] nebo nejsou stejně [významné] jako ty [základní]?

Ohledně šabatu jsme se poučili: ,Primárních prací je čtyřicet bez jedné.‘7) [Z výrazu] ,základní kategorie‘, vyplývá, že existují i odvozené kategorie. Odvozené kategorie jsou stejně [významné] jako ty [základní]. Není rozdíl mezi obětí za hřích8) kvůli základní kategorii a obětí za hřích kvůli odvozené kategorii. A není rozdíl mezi ukamenováním9) kvůli základní kategorii a ukamenováním kvůli odvozené kategorii. – Nač tedy rozlišovat mezi základní a odvozenou kategorií? – Je to potřeba tehdy, když někdo postupně přestoupí [zákaz] ohledně dvou základních kategorií nebo když někdo postupně přestoupí [zákaz] ohledně dvou odvozených kategorií, takže je vinen [obětí za hřích za každou z nich]. Ale přestoupí-li někdo [zákaz] ohledně jedné základní kategorie a její odvozené kategorie najednou, je vinen pouze jednou [obětí za hřích]. – Ale podle [názoru] rabiho Eli‘ezera, který obviňuje i kvůli odvozené kategorii [související] se základní kategorií,10) proč se jedno nazývá ,základní kategorie‘ a druhé se nazývá ,odvozená kategorie‘? – Ty [práce], které byly nutné při [stavbě] Svatostánku, se nazývají ,základní kategorie‘ a ty [práce], které nebyly nutné při [stavbě] Svatostánku, se nazývají ,odvozené kategorie‘.11)

Ohledně [rituální] nečistoty jsme se poučili:12) ,Základní kategorie nečistoty jsou: [mrtvý] plaz,13) sperma,14)

---------------------------------

1) Ex 21,35.

2) Viz Ex 21,33.

3) Viz 3b.

4) Viz Ex 22,5.

5) Proto nelze jeden případ odvozovat z případu druhého.

6) Pokud nenabídne peníze (viz 9a).

7) Viz Šabat VII,2.

8) Viz Lv 4,27-35.

9) Viz Nu 15,32-36.

10) Viz Šabat 75a.

11) Kvůli tomu, že se v Písmu nalézají v juxtapozici (viz Ex 35,2-Ex 36,7).

12) Viz Kelim I,1.

13) Viz Lv 11,29-32.

14) Viz Lv 15,17.

 

fol. 2b

a [Izraelita] poskvrněný mrtvým.‘1) Odvozené kategorie2) nejsou stejně [významné] jako ty [základní], protože základní kategorie3) poskvrňuje člověka i nádoby,4) kdežto odvozené kategorie poskvrňují [pouze] potraviny a tekutiny,5) aniž by poskvrňovaly člověka a nádoby.

Jak je tomu tedy zde, [ohledně škod]? – Rav Papa řekl: „Některé z [odvozených kategorií] jsou stejně [významné] jako ty [základní] a některé z [odvozených kategorií] nejsou stejně [významné] jako ty [základní].”

---------------------

1) Viz Nu 19,11-22.

2) Tzn. věci či osoby, které byly poskvrněny těmito základními kategoriemi nečistoty.

3) Které byly uvedeny (a které dále uvádí mišna Kelim I,1).

4) Viz Lv 11,32-33.

5) Lv 11,34.