9. kapitola, fol. 55a (gemara)

Rabi Jochanan řekl: „Svatý, budiž požehnán, dává moudrost pouze tomu, kdo moudrost již vlastní, neboť je psáno: Dává moudrost moudrým a poznání znalým rozumnosti.“1) – Slyšel to rav Tachlifa ze Západu a tlumočil to před rabim Abahu. [R. Abahu] mu řekl: „Ty ses to naučil odtamtud, my se to naučili odsud, neboť je psáno: A do srdce každého moudrého srdcem dal jsem moudrost.“2)

Rav Chisda řekl: „Každý sen, jenom ne ten o půstu.“3)

Rav Chisda dále řekl: „Nevyložený sen je jako nepřečtený dopis.“

Rav Chisda dále řekl: „Žádný dobrý sen se nenaplní zcela a žádný špatný sen se nenaplní zcela.“

Rav Chisda dále řekl: „Špatný sen je lepší nežli dobrý sen.“4)

R. Chisda dále řekl: „Smutek [vyvolaný] špatným snem je postačující a radost [vyvolaná] dobrým snem je postačující.“5) – Rav Josef řekl: „Dokonce i pro mne platí,6) že radost [vyvolaná] dobrým snem ho ruší.“

Rav Chisda dále řekl: „Špatný sen je horší než výprask, neboť je psáno: A Bůh učinil, že obávali se před Ním.7) A Raba bar Bar Chana řekl: R. Jochanan pravil: To znamená špatný sen.“

[Stojí psáno:] ,Prorok, který měl sen, ať vypočítá sen, a který měl mé slovo, ať promluví mé slovo pravdivě! Co je slámě do obilí?' je výrok Pánův.8) Jak souvisí obilí a sláma se snem? – „Spíše,“ řekl r. Jochanan jménem r. Šim‘ona ben Jochaj, „tak jako se obilí nevyskytuje beze slámy, nevyskytuje se ani sen bez zbytečných věcí.“ – R. Berechja řekl: „Ohledně snu platí, že ačkoliv se může vyplnit částečně, celý se vyplnit nemůže. Odkud to víme? Z [případu] Josefa, neboť je psáno: A hle, slunce a luna, atd.,9)

------------------------------

1) Da 2,21.

2) Ex 31,6; vhodnější je poučit se z textu Tóry.

3) Tzn. takový sen, v němž se člověku zdá, že se postil (Raši). Aruch však vykládá, že částečně se vyplní každý sen, jenom ne ten, který se zdá v době půstu.

4) Protože nutí člověka k pokání.

5) Tzn. už jenom tohle stačí a sen se nemusí vyplnit.

6) R. Josef byl slepý.

7) Kaz 3,14. Špatný sen tedy způsobí více úzkosti nežli tělesný trest.

8) Jr 23,28.

9) Gn 37,9.

 

fol. 55b

[přestože] jeho matka tou dobou již nežila.“

R. Levi řekl: „Člověk by měl vždycky očekávat [vyplnění] dobrého snu až do doby dvaadvaceti let. Odkud to víme? Z [případu] Josefa, neboť je psáno: Toto je rodopis Jákobův. Josef, stár sedmnáct let, atd.1) A dále je psáno: A Josef byl stár třicet let při svém stanutí před faraónem, atd.2) Kolik [let] je od sedmnácti do třiceti? Třináct. Přidej sedm [let] hojnosti a dva [roky] hladomoru,3) což je dvaadvacet [let].“

Rav Huna řekl: „Dobrý člověk nespatří dobrý sen a špatný člověk nespatří špatný sen.“4) [Barajta] rovněž učí: ,David za celý svůj život nespatřil dobrý sen a Achítofel za celý svůj život nespatřil špatný sen.‘ – Ale vždyť je psáno: Nepřihodí se ti zlo5) a rav Chisda řekl: „Rav Jirmeja bar Aba pravil: [To znamená], že tě nebudou děsit zlé sny a zlé myšlenky. A nákaza se nepřiblíží do tvého stanu, [to znamená], že nenajdeš svou ženu jako pochybnou nidu, až se vrátíš ze své cesty.“ Spíše [dobrý člověk o sobě špatný sen] nespatří, ale druzí [o něm špatný sen] spatří. – Ale když ho nespatří, co je na tom vynikajícího? Vždyť r. Ze’ira řekl: „Kdokoliv přenocuje sedm dní beze snů, nazývá se zlým, neboť je psáno: A sytý přenocuje bez navštívení, je zlý.6) Nečti: sytý [save’a], nýbrž: sedm [ševa].“‘7) Spíše je tím řečeno: Spatří ho, ale [ráno] neví o tom, že ho spatřil.

Rav Huna bar Ami řekl: „R. Pedat pravil: R. Jochanan pravil: Spatří-li někdo sen, který ho zarmoutí, ať si ho jde nechat vyložit v přítomnosti tří [osob].“ – Nechat vyložit? Ale vždyť rav Chisda řekl: „Nevyložený sen je jako nepřečtený dopis!“8) Spíše řekni: Ať si ho nechá obrátit v dobrý v přítomnosti tří [osob]. [Jakým způsobem?] Ať přivede tři [osoby] a řekne jim: ,Spatřil jsem dobrý sen!‘ A oni ať mu řeknou: ,Dobrým je a dobrým zůstane! Kéž ho Milosrdný změní v dobro! Kéž je ti sedmkrát prohlášeno z nebes, že dobrým je a dobrým zůstane!‘ A ať řeknou třikrát [slovo] ,obrátit‘, třikrát [slovo] ,vykoupit‘ a třikrát [slovo] ,mír‘. Třikrát [slovo] ,obrátit‘: Obrátil jsi můj smutek v tanec mi, odstrojil jsi mou pytlovinu a opásal jsi mne radostí.9) Tehdy zaraduje se panna v tanci a mládenci a starci jednotně. A obrátím jejich truchlení v jásot, atd.10) A nesvolil Pán, tvůj Bůh, vyslechnout Bileáma. A obrátil ti, atd.11) Třikrát [slovo] ,vykoupit‘, neboť je psáno: Vykoupí v míru mou duši z bitvy mé, atd.12) A vykoupení Pánem se obrátí, atd.13) A řekl lid Saulovi: Zda Jónatan zemře, který učinil spásu (…) [A vykoupil ten lid Jónatana, a nezemřel]. 14) A třikrát [slovo] ,mír‘, neboť je psáno: Stvořiteli plynoucích rtů, mír, mír dalekému a blízkému, řekl Pán, a uzdravím ho!15) A duch oblékl Amasaje (...) [Mír, mír tobě a mír tvému služebníku, atd.].16) A řeknete to: Ať žiješ! A tobě mír a tvému domu mír, atd.17)

Amemar, Mar Zutra a rav Aši spolu jednou seděli a řekli: „Ať každý z nás řekne něco, o čem ostatní ještě neslyšeli!“ Jeden z nich začal a řekl: „Ten, kdo spatří sen a [ráno] neví, co spatřil, ať se postaví před kněží ve chvíli, kdy natahují ruce,18) a řekne následující: ,Pane světa! Náležím Tobě i mé sny náleží Tobě! Snil jsem sen a nevím, zda jsem snil sám o sobě, zda o mně snili moji druhové či zda jsem já snil o těch ostatních. Pokud to byly dobré [sny], posil je a potvrď je jako sny Josefovy! A potřebují-li uzdravit,19) uzdrav je, jako byly [vody] Mary [uzdraveny] prostřednictvím našeho mistra Mojžíše, jako byla Mirjám [uzdravena] ze svého malomocenství, jako byl Chizkijáš [uzdraven] ze své nemoci a jako byly vody Jericha [uzdraveny] prostřednictvím Elíšovým! Jako jsi obrátil kletbu svévolníka Bileáma v požehnání, obrať pro mne i všechny mé sny v dobro!‘20) A zakončí [svou modlitbu] zároveň s kněžími, aby obec odpověděla: ,Amen!‘ A pokud to nelze,21) ať řekne následující: ,Vládnoucí ve výšinách, přebývající v síle, jsi Mírem a Tvé Jméno je Mír! Staň se Tvou vůlí, abys nám seslal mír!‘“

----------------------

1) Gn 37,2.

2) Gn 41,46.

3) Tehdy se Josef setkal se svými bratry.

4) Raši čte: Dobrý člověk spatří špatný sen a špatný člověk spatří dobrý sen. – Smyslem je přivést dobrého člověka k pokání a špatnému člověku poskytnout odměnu na tomto světě.

5) Ž 91,10.

6) Př 19,23.

7) Viz 14a.

8) Tzn. nevyložený sen, byť špatný, nemůže způsobit žádnou škodu.

9) Ž 30,12.

10) Jr 31,13.

11) De 23,6.

12) Ž 55,19.

13) Iz 35,10.

14) 1S 14,45.

15) Iz 57,19.

16) 1Pa 12,19.

17) 1S 25,6.

18) Ke kněžskému požehnání.

19) Tj. pokud se jednalo o špatné sny.

20) Tato modlitba je obsažena v sidurech a některé obce ji odříkávají v každé pauze mezi trojicí kněžských požehnání bez ohledu na to, zda se někomu něco zdálo.

21) Tzn. nedokáže-li svou modlitbu odříkat tak, aby končil zároveň s kněžími.