1. kapitola, fol. 10a (gemara)

On mu řekl:1) „Chtěl jsem ti říci toto: Ke komu David mluví v oněch pěti [verších, začínajících slovy] Žehnej, má duše [Pánovi, a celé mé nitro Jeho Jménu svatému] ? Mluví právě ke Svatému, budiž požehnán, a k nešamě. Tak jako Svatý, budiž požehnán, naplňuje celý svět, rovněž nešama naplňuje celé tělo. Tak jako Svatý, budiž požehnán, vidí, ale není viděn, rovněž nešama vidí, ale není viděna. Tak jako Svatý, budiž požehnán, sytí celičký svět, rovněž nešama sytí celičké tělo. Tak jako Svatý, budiž požehnán, je čistý, rovněž nešama je čistá. Tak jako Svatý, budiž požehnán, sídlí v samotném vnitřku, rovněž nešama sídlí v samotném vnitřku. Ať tedy ta [duše], která má těchto pět vlastností, jde a chválí Toho, jenž má těchto pět vlastností!”

Rav Hamnuna řekl: „Jaký je význam verše: Kdo je jako moudrý a kdo zná urovnání věci?2) Kdo je jako Svatý, budiž požehnán, který věděl, jak dosáhnout urovnání [sporu] mezi dvěma spravedlivými, Chizkijášem a Izajášem? [Neboť] Chizkijáš řekl: ,Ať za mnou přijde Izajáš, neboť jsme zjistili, že Elijáš přišel za Achabem!'3) (Neboť je psáno: A šel Elijáš, aby se ukázal Achabovi.)4) Izajáš řekl: ,Ať za mnou přijde Chizkijáš, neboť jsme zjistili, že Jehoram ben Achab přišel za Elíšou!'5) A co učinil Svatý, budiž požehnán? Seslal na Chizkijáše [Boží] kárání a řekl Izajášovi: ,Běž navštívit toho nemocného!' Neboť je psáno: Ve dnech oněch onemocněl Chizkijáš k smrti a přišel k němu Izajáš, syn Amósův, prorok, a řekl mu: To řekl Pán: Přikaž svému domu, neboť zemřeš ty a neožiješ!6) (Co to znamená: Neboť zemřeš ty a neožiješ? – Zemřeš ty na tomto světě a neožiješ ve světě příštím.)

[Chizkijáš] mu řekl: ,A k čemu je to všechno [trápení]?’ [Izajáš] mu odvětil: ,Protože ses nezabýval plozením a množením!'7) [Chizkijáš] mu řekl: ,To proto, že jsem ve Svatém duchu8) spatřil, že ze mne vyjdou synové, kteří nebudou ctnostní!' [Izajáš] mu řekl: ,Co je ti do skrytostí Milosrdného? Máš dělat to, co ti bylo nařízeno, a nevšímat si toho, co záleží na Svatém, budiž požehnán!' [Chizkijáš] mu řekl: ,Dej mi tedy svou dceru! Možná [spojení] tvých a mých zásluh způsobí, že ze mne vyjdou ctnostní synové!' [Izajáš] mu řekl:9) ,Tvůj výnos byl již zpečetěn.' [Chizkijáš] mu řekl: ,Synu Amósův, ukonči své prorokování a odejdi! Z domu svých praotců10) jsem obdržel následující [tradici]: I když má člověk na krku ostrý meč, přesto se nesmí vzdát [prosby] o slitování!'11) (Rovněž bylo řečeno: Rabi Jochanan i rabi Eli’ezer shodně říkají: „I když má člověk na krku ostrý meč, přesto se nesmí vzdát [prosby] o slitování, neboť je psáno: I kdyby mne zabil, Jemu budu věřit!"12) 

 ---------------------------

1) R. Šimi r. Šim'onovi b. Pazi. Vykládá se Ž  103,1, přičemž každý ze zmiňovaných pěti veršů se dává do souvislosti s Boží vlastnosti, kterou pak sdílí i lidská duše, přestože ji nemůže obsáhnout v Boží míře.

2) Kaz 8,1.

3) Tedy že prorok chodívá za králem.

4) 1Kr 18,2.

5) Viz 2Kr 3,12.

6) Iz 38,1.

7) Tzn. protože ses nepostaral o vlastní potomstvo, což je náboženskou povinností každého muže.

8) Tj. v prorockém vytržení.

9) Mnichov. rkp: ,Hle, řekl jsem ti: Přikaž svému domu a ty mi na to odpovídáš: Dej mi tedy svou dceru?'

10) Tj. z domu Davidova.

11) Srov. 2S 24,17.

12) Jób 13,15 podle opravy masoretů.