11. kapitola, fol. 96b

Rav Nachman řekl rabimu Jicchakovi: „Slyšel jsi, kdy přijde Bar Nafli?“1) [R. Jicchak] mu řekl: „Kdo je to Bar Nafli?“ [R. Nachman] mu odvětil: „Mesiáš.“ [R. Jicchak mu řekl:] „Ty nazýváš Mesiáše Bar Nafli?“ [R. Nachman] mu odvětil: „Ano, neboť je psáno: V den onen dám povstat

--------------------------

1) ,Syn padlého‘.

fol. 97a

Stánku Davidovu padajícímu [ha-nofelet].“1) [R. Jicchak] mu řekl: „Tak pravil rabi Jochanan: V pokolení, v němž přijde Syn Davidův, budou učenci jen nemnozí a zbytku [lidí] vyhasne zrak zármutkem a žalem. Budou obnovena mnohá trápení a tvrdé výnosy a každé nové zlo si pospíší ještě dřív, než to předchozí skončí.“

Naši rabíni nás učí: Ohledně sedmiletí, ve kterém přijde Syn Davidův, [platí následující:] První rok se naplní verš: A zadštím na město jedno a na město jedno nezadštím.2) Druhý [rok] budou vyslány šípy hladomoru.3) Třetí [rok] bude velký hladomor, kdy zemřou muži, ženy, děti, zbožní i svatí4) a žáci zapomenou na Tóru. Čtvrtý [rok] bude částečné nasycení.5) Pátý [rok] bude veliké nasycení, kdy lidé budou jíst, pít, a radovat se a Tóra se vrátí ke svým žákům. Šestý [rok] budou [nebeské] hlasy.6) Sedmý [rok] budou války a na konci sedmého roku přijde Syn Davidův. – Rav Josef řekl: „Kolik takových sedmiletí už minulo, a přece nepřišel!“ Abaje mu odvětil: „Copak někdy šestý rok [zazněly nebeské] hlasy a sedmý [rok] byly války? Ba co víc, musí to snad [přicházet] v tomto pořadí?"

([Stojí psáno:] Čímž potupili Tvoji nepřátelé, Pane, čímž potupili stopy Tvého Pomazaného!)7) Učí se [v barajtě]: R. Jehuda říká: „V pokolení, v němž přijde Syn Davidův, bude dům shromáždění8) pro nevěstky, Galilea bude zničena, Gablan9) bude opuštěn, obyvatelé pohraničí10) budou bloudit z města do města a nedojdou slitování, moudrostí písmáků bude opovrhováno, bohabojným se budou smát, tvář pokolení11) si nasadí psí hlavu12) a pravda se vytratí, neboť je psáno: A děje se, že pravda se vytrácí a vyhýbající se zlu je kořistí!13) – Co to znamená: A děje se, že pravda se vytrácí [ne‘ederet]? – V Ravově škole říkají: „To nás učí, že se z ní stanou skupinky,14) a odejde.“15) – Co to znamená: A vyhýbající se zlu je kořistí [mištolel]? – Ve škole r. Šily říkají: „Každého, kdo se bude vyhýbat zlu, ostatní označí za blázna.“16)

Raba řekl: „Zpočátku jsem říkával, že na světě není žádná pravda.17) Pak mi řekl jeden z rabínů, který se jmenoval rav Tavut (a někteří uvádějí, že se jmenoval rav Tavjumi), který by nezalhal ani za všechny poklady světa, že on kdysi navštívil jisté místo zvané Kušta,18 kde nikdy nikdo nezalhal a nikdy nikdo nezemřel předčasně. On se oženil s jednou z jejich žen a měl s ní dva syny. Jednoho dne jeho žena doma usedla a myla si hlavu, zatímco přišla sousedka a zaklepala na dveře. [R. Tavut] se domníval, že by nebylo zdvořilé [říkat, že si jeho žena myje hlavu], a tak jí řekl: ,Ona tady není!‘ A oba jeho synové zemřeli. Přišli k němu obyvatelé toho místa a řekli mu: ,Co se stalo?‘ On jim tedy řekl, co se přihodilo. Oni mu řekli: ,Žádáme tě, abys opustil toto místo

a nedráždil vůči nám19) smrt!‘

Učí se v [barajtě]: R. Nehoraj říká: „V pokolení, v němž přijde Syn Davidův, budou mladí urážet staré a staří budou povstávat před mladými, [aby jim vzdali úctu]. Dcera se vzepře své matce a snacha své tchyni. Lid si nasadí psí hlavu a syn se nebude stydět před svým otcem.“

Učí se v [barajtě]: R. Nechemja říká: „V pokolení, v němž přijde Syn Davidův, se rozšíří drzost, vážnost vezme za své,20) réva přinese své plody, ale víno bude drahé,21) celá Říše se přikloní ke kacířství22) a nikdo ji nepokárá.“ To souhlasí [s názorem] r. Jicchaka, neboť r. Jicchak řekl: „Syn Davidův nepřijde, dokud se celá Říše nepřikloní ke kacířství.“ – Raba řekl: „Který verš [to dokazuje]? Všechno se obrátí v bílé, čistý jest.“23)

----------------------------------

1) Am 9,11.

2) Am 4,7.

3) Tzn. nevypukne ještě skutečný hladomor, nýbrž pouze jeho první příznaky.

4) Dosl. ,muži, kvůli nimž se dějí [zázraky]‘ (Jastrow).

5) Dosl. ,nasycení a nenasycení‘.

6) Buďto jsou tím míněny hlasy z nebes ohlašující příchod Mesiáše nebo troubení velikého šofaru (viz Iz 27,13).

7) Ž 89,52.

8) Kde se shromažďovali učenci.

9) Gaulan východně od Galilejského jezera.

10) Židé žijící na hranici historického území Izraele.

11) Lidé té doby.

12) Charakteristikou psa byla troufalost a nestoudnost.

13) Iz 59,15.

14) Hebr. adarim adarim.

15) Zřejmě to má znamenat, že vznikne tolik skupin hádajících se o pravdu, až to samotnou pravdu zničí. Verze v Šir ha-širim raba 2,13.4: „Odejde a rozdrobí se na skupinky (adarim) jako v poušti.“

16) Jedná se o slovní hříčku s výrazem mištolel (srv. Jób 12,17).

17) Tzn. že nikdo na světě nemluví vždy úplnou pravdu.

18) Dosl. ,Pravda‘.

19) Dosl. ,vůči těmto mužům‘.

20) Snad že si lidé nebudou vážit jeden druhého; podle jiného výkladu si nebudou vážit ani toho nejctihodnějšího člověka.

21) Snad že každý bude opilý, takže navzdory bohaté úrodě bude vládnout nedostatek.

22) Hebr. minut. Výraz ,Říše‘ znamená Řím a pokud by tato nauka r. Nechemji (asi 150) byla autentická, byla by proroctvím o převládnutí křesťanství za Konstantina Velikého.

23) Lv 13,3 ohledně malomocenství. Bílý otok je znakem nečistoty; nicméně pokud je postižena celá kůže, dotyčný je prohlášen za čistého. Podobně platí i zde, že až se stanou kacíři všichni lidé, bude to znamením světu, že má očekávat očistný příchod Mesiáše.

fol. 97a (pokračování gemary)

Naši rabíni nás učí: [Stojí psáno:] Vždyť soudit bude Pán svůj lid (...) až spatří, že pominula ruka a není uzavřeného a pozůstalého.1) Syn Davidův nepřijde, dokud se nerozmnoží udavači.2) Jiná verze: Dokud nebude málo učenců. Jiná verze: Dokud z váčku nezmizí [poslední] peruta. Jiná verze: Dokud každý nerezignuje na vykoupení, neboť je psáno: A není uzavřeného a pozůstalého, [což znamená], smím-li to tak říci, jako by Izrael neměl Oporu ani Pomocníka. Neboť r. Ze’ira, kdykoliv přistihl rabíny, jak se zabývají [výpočtem doby příchodu Mesiáše], říkával: „Zapřísahám vás, neoddalujte ho! Vždyť jsme se naučili: Tři [věci] přicházejí znenadání:3) Mesiáš, [ztracený a] nalezený předmět a štír.“4)

Rav Katina řekl: „Svět potrvá šest tisíc let a [potom] bude jeden [tisíc let] opuštěný, neboť je psáno: A povznesen bude Pán samoten v den onen.“5) – Abaje řekl: „Bude opuštěný dva [tisíce let], neboť je psáno: Oživí nás po dvou dnech, v den třetí nám dá povstat a budeme žít před Ním.“6)

[Barajta] učí v souladu s názorem rava Katiny: Tak jako je sedmý rok v sedmiletí jedním rokem [odpočinutí] ze sedmi let, rovněž [v dějinách] světa bude jedno tisíciletí v sedmitisíciletí tisíci lety [odpočinutí], neboť je psáno: A povznesen bude Pán samoten v den onen a dále je psáno: Žalm, píseň ke dni šabatu,7) [což znamená], že celý ten den je šabatem,8) a dále je psáno: Vždyť tisíc let je ve Tvých očích jako den včerejší, když přešel.9)

----------------------------------

1) Dt 32,36.

2) Výraz ,až spatří, že pominula ruka je zde vykládán v tom smyslu, že lidé budou vydáni na milost a nemilost udavačům; tehdy bude Bůh soudit lid, tzn. vykoupí jej zásluhou Mesiáše.

3)  Dosl. ,když je mysl odvrácena‘.

4) Takže když budou lidé Mesiáše vyhlížet, jen tím zbytečně oddalují jeho příchod.

5) Iz 2,11.

6) Oz 6,2; dva dny znamená dva tisíce let (viz Ž 90,4 citovaný níže).

7) Ž 92,1.

8) Tj. je obdobím naprostého odpočinutí.

9) Ž 90,4; den tedy znamená tisíc let.