2. kapitola, fol. 64b

2. Zava zkoumáme podle sedmi věcí, zda už je vázán výtokem:1) ohledně jídla,2)

----------------------------

1) Tzn. došlo-li u něj už ke dvěma výtokům, kvůli nimž by si musel začít počítat sedm čistých dnů. Je nutné prozkoumat, zda ke druhému výtoku nedošlo objektivně z nějaké vnější příčiny (to by se počítal pouze za výron spermatu).

62 Tzn. vyptáváme se ho, co jedl; olejovitá jídla mívají často za následek výron spermatu.

 

fol. 65a

ohledně pití, ohledně nošení,1) ohledně skákání, ohledně nemoci, ohledně spatřeného2) a ohledně [neřestných] myšlenek. [Rozlišuje se neřestné] myšlení ještě před spatřením [ženy] nebo spatření [ženy] ještě před [neřestným] myšlením.3) Rabi Jehuda říká: „Dokonce i když někdo viděl vzájemně kopulující zvířata, zvěř či ptactvo. Dokonce i když někdo viděl ženské barevné oděvy.“ R. Akiva říká: „Jedl-li někdo potravinu, ať už nedobrou či dobrou. Pil-li někdo tekutinu.“ [Rabíni] mu řekli: „[Podle tvého názoru] by žádní zavim neexistovali!“4) [R. Akiva] jim odvětil: „Na vás [existence] zavim nezáleží!“5)

Od chvíle, kdy je dotyčný vázán výtokem, už ho nezkoumáme. [Jeho výtoky] následkem nehody, pochybnosti6) či výronu spermatu jsou nečisté, protože jsou spolehlivé.7) Zjistí-li první zjištění, prozkoumáme ho. Při druhém [zjištění] ho [také] prozkoumáme.8) Při třetím [zjištění] ho nezkoumáme.9) R.Eli‘ezer říká: „Také při třetím [zjištění] ho prozkoumáme ohledně oběti.“

3. Zjistí-li někdo ejakulaci, neposkvrňuje kvůli výtoku10) čtyřiadvacet hodin.11) Rabi Jose říká: „[Pouze] ten den.“ Zjistí-li modlář ejakulaci a vzápětí konvertuje, tak poskvrňuje kvůli výtoku.12) Zjistí-li13) [žena] krev nebo porodní bolesti, [její období] je čtyřiadvacet hodin.14) Udeří-li někdo svého otroka, tak den nebo dva dny15) jsou čtyřiadvacet hodin. Ohledně psa, který sežral maso zemřelého, platí, že třídenní [lhůtu] tvoří čtyřiadvacetihodinové dny.16)

4. Zav17) poskvrňuje [sedátko nebo] lehátko pěti způsoby, které poskvrňují člověka a poskvrňují oděvy:18) stáním, sezením, ulehnutím, posedáváním a opřením.

--------------------------------

1) Nadměrné pití a nošení těžkých břemen mívá za následek výron spermatu.

2) Tzn. zda neviděl nějakou sexuálně přitažlivou ženu.

3) Každý z těchto dvou případů může vést k výronu spermatu, který se nepovažuje za výtok.

4) Tj. ,Tvá kritéria jsou příliš shovívavá!‘

5) ,Proč by to mělo vadit?

6) Ať už se jedná o výron spermatu nebo o výtok (viz Nazir 66a).

7) Dosl. ,ta věc má nohy, [aby stála]‘. Žádné další zkoumání už není potřeba, protože dotyčný byl již prohlášen za zava a poskvrňuje také dotykem (viz Kelim I,3).

8) Tzn. zda k prvnímu výtoku došlo či nedošlo následkem nehody, což ovlivňuje jeho povinnost přinést oběť po dalších dvou výtocích. Dokonce i když první výtok byl následkem nehody a ten druhý ne, dotyčný poskvrňuje sedátko i lehátko, musí se očistit v rituální lázni a počítat si sedm čistých dní.

9) Ani ohledně rituální nečistoty, ani ohledně oběti.

10) Tzn. po druhém výtoku.

11) Protože tento výtok připočítá některé z vnějších příčin (viz předchozí mišna).

12) Konvertita má statut novorozence, tudíž u něj neexistuje žádná spojitost s událostmi před jeho konverzí.

13) Následující případy nemají s naším tématem společného nic kromě toho, že se zde také objevuje čtyřiadvacetihodinová lhůta.

14) Mimo obvyklou menstruační periodu není takové krvácení rituálně nečisté; viz Nida 2a a 36b.

15) Ex 21,21.

16) Viz Ohalot XI,7.

17) Toto se týká nejen zava, ale i nidy, malomocného nebo rodičky.

18) Tj. lidi, kteří zase poskvrňují oděvy, kterých se dotknou v době svého kontaktu s nečistým předmětem.

 

fol. 65b

A ulehnuvší poskvrňuje člověka sedmi způsoby, které poskvrňují oděvy: stáním, sezením, ulehnutím, posedáváním, opřením, dotykem a nošením.1)

---------------------------------

1) Tzn. lehátka poskvrněná zavem.