3. kapitola, fol. 73a

2. Cokoliv znehodnocuje terumu,1) poskvrňuje ruce druhým [stupněm nečistoty]. [Nečistá] ruka může poskvrnit tu druhou. To je názor r. Jehošu‘y, ale moudří říkají: „[Věc nečistá] druhým [stupněm nečistoty] nemůže způsobit druhý [stupeň nečistoty].“ [R. Jehošu‘a] jim řekl: „A neposkvrňují snad svaté spisy [nečisté] druhým [stupněm nečistoty]2) ruce?“3) Oni mu řekli: „Věci Tóry neodvozujeme z věcí písmáků; věci písmáků ne[odvozujeme] z věcí Tóry; a věci písmáků ne[odvozujeme] z věcí písmáků.“4)

3. Řemínky tefilin, jsou-li na tefilin, poskvrňují ruce.5) R. Šim‘on říká: „Řemínky tefilin neposkvrňují ruce.“

4. Okraj, který je ve [svaté] knize seshora či zezdola,6) na začátku či na konci,7) poskvrňuje ruce. R. Jehuda říká: „[Okraj] na konci neposkvrňuje ruce, dokud se [svitku] nepořídí rukojeť.“

5. Svitek [Tóry], který byl vymazán a zbylo v něm pětaosmdesát hlásek [jako] v oddílu: A stávalo se při tažení Archy,8) poskvrňuje ruce.

List,9) na kterém je psáno pětaosmdesát hlásek [jako] v oddílu: A stávalo se při tažení Archy, poskvrňuje ruce.

Všechny svaté spisy poskvrňují ruce.10)

Píseň písní a Kazatel poskvrňují ruce. Rabi Jehuda říká: „Píseň písní poskvrňuje ruce, ale ohledně Kazatele existuje [názorový] spor.”11) R. Jose říká: „Kazatel neposkvrňuje ruce, ale ohledně Písně písní existuje [názorový] spor.“ – R.Šim‘on řekl: „Kazatel je [hodnocen] shovívavě domem Šamajovým a přísně domem Hilelovým.“ – R. Šim‘on ben Azaj řekl: „Obdržel jsem tradici z úst dvaasedmdesáti starších12) v den, kdy dosadili r. El‘azara ben Azarja za [předsedu] akademie,13) že Píseň písní a Kazatel poskvrňují ruce.“ – R. Akiva řekl: „Bože chraň, aby někdo z Izraele vedl [názorový] spor o tom, že Píseň písní neposkvrňuje ruce, neboť celý svět se nevyrovná tomu dni, kdy byla Izraeli odevzdána Píseň písní! Vždyť všechny spisy jsou svaté, ale Píseň písní je velesvatá! A jestliže vedli [názorový] spor, vedli [názorový] spor pouze ohledně Kazatele.“ – R. Jochanan ben Jehošu‘a, syn tchána r. Akivy, řekl: „Bylo to podle názoru Ben Azaje, jak vedli [názorový] spor a jak ho uzavřeli.“14)

----------------------------- 

1) Terumu znehodnocuje vše, co je nečisté druhým stupněm nečistoty (viz Zavim V,12). Tyto věci jsou vyjmenované v osmnácti ustanoveních domu Šamajova (Šabat 13b).

2) Posvátné knihy jsou také uvedeny v osmnácti ustanoveních domu Šamajova. Důvodem bylo to, že kněží ukládali potraviny terumy společně se svitky a s knihami Písma, takže myši, které chodily na terumu, poškozovaly také knihy. Jednalo se tedy o preventivní zákaz z tohoto důvodu (viz Šabat 14a).

3) Aby se nikdo nedotýkal svatých spisů holýma rukama, bylo ustanoveno toto další preventivní opatření.

4) Zákony o poskvrňování rukou svatými spisy jsou výjimečné a nelze je uplatňovat všeobecně.

5) Jedná se tedy o rozšíření rabínského ustanovení o tom, že svaté spisy poskvrňují ruce, protože schránky tefilin obsahují svitečky s úryvky z Tóry.

6) Tzn. nad a pod popsanou částí v určené šířce.

7) Pravý okraj musí mít dost místa na to, aby ovinul válec, a levý okraj musí mít dost místa na to, aby ovinul celý sbalený svitek (viz Bava batra 13a).

8) Míněna je pasáž Nu 10,35-36, která je počítána jako samostatná kniha (viz Šabat 116a).

9) Tzn. jeden z listů svitku Tóry.

10) Tj. nejen Tóry, nýbrž celého Tanachu.

11) O tom, zda lze Kazatele považovat za posvátnou knihu, diskutovali již studenti domu Šamajova a Hilelova (viz Edujot V,3).

12) Myslí se jednasedmdesát soudců velkého Sanhedrinu (viz Sanh I,6) a dvaasedmdesátý starší, který bývá vysvětlován různě.

13) Viz Berachot 27b.

14) Spor se tedy týkal Kazatele i Písně písní a bylo domluveno, že obě knihy poskvrňují ruce (tudíž se pokládají za posvátné spisy).