2. kapitola, fol. 16b (gemara)

Naši rabíni nás učí: Jakým způsobem tančíme před nevěstou? Dům Šamajův říká:

fol. 17a

„[Zpíváme]: ,Nevěsta je, jaká je!‘“1) Ale dům Hilelův říká: „[Zpíváme]: ,Nevěsta je krásná a oblíbená!‘“ Dům Šamajův řekl domu Hilelovu: „I když bude chromá nebo slepá, budete jí zpívat: ,Nevěsta je krásná a oblíbená‘? Vždyť přece Tóra praví: Od slova lživého vzdal se!2) Dům Hilelův řekl domu Šamajovu: „A podle vašeho názoru, když někdo udělal na tržišti špatný obchod, má si [zboží] sám vychvalovat, nebo si ho má zatracovat? Musíš říci, že si ho má vychvalovat!“ Proto moudří říkají: „Každý by se měl snažit být laskavý k lidem.“ – Když přišel rav Dimi, řekl: „Na Západě3) před nevěstou zpívají toto:

 

            Antimon nemá, nemá růž,4)

            bez barvy [na vlasech], srna milostná!

 

Když rabíni ustavili rabiho Ze‘iru, zpívali mu:

 

            Antimon nemá, nemá růž,

            bez barvy [na vlasech], srna milostná!

 

Když rabíni ustavili rabiho Amiho a rabiho Asiho, zpívali jim:

 

            Hle, jen takové, pouze takové ustavujte nám!

            Neustavujte žádné sarmisin,5) žádné sarmitin!6)

            (A někteří uvádějí: žádné chamisin7) žádné turmisin)8)

 

Když přišel r. Abahu z akademie k císařskému dvoru, vyšly ho uvítat císařské otrokyně a zpívaly mu:

 

            Velký muži svého lidu, vůdce svého národa!

            Ó ty Lampo zářivá, je tvůj příchod mírem požehnán!

 

O rabim Jehudovi bar Ilaj se říká, že si vzal myrtovou větvičku a tančil před nevěstou se slovy: ,Nevěsta je krásná a oblíbená!‘ Rav Šemu‘el bar rav Jicchak tančil se třemi [větvičkami].9) R. Ze‘ira řekl: „Ten stařec nás ponižuje!“10) Když [r. Šemu‘el] vypustil duši, odděloval ho od ostatních ohnivý sloup. A traduje se, že ohnivý sloup může oddělovat pouze jednoho či dva muže za celé pokolení. R. Ze‘ira řekl: „Tomu starci tak prospěla ta jeho větvička.“ A někteří uvádějí: „Tomu starci [tak prospělo] to jeho třeštění.“ A jiní uvádějí: „Tomu starci [tak prospěl] ten jeho zvyk.“11)

Rav Acha si vzal [nevěstu] na ramena a tančil [s ní]. Rabíni mu řekli: „Máme tak činit rovněž?“ [R. Acha] jim odvětil: „Budou-li vám [nevěsty] připadat jako trám,12) tak do toho! Ale pokud ne, tak nikoliv!“

R. Šemu‘el bar Nachmani řekl: „R. Jonatan pravil: Hledět nevěstě do tváře je povoleno po celý [svatební] týden, aby ji manžel [ještě více] miloval.”13) Halacha však není podle jeho názoru.

Naši rabíni nás učí: Pohřební [průvod] dává přednost svatebnímu [průvodu] a oba dva [dávají přednost] izraelskému králi. O králi Agrippovi14) se říká, že ustoupil svatebnímu [průvodu] a moudří ho za to chválili. – Chválili ho, z čehož plyne, že učinil dobře. Ale vždyť r. Aši řekl: „Dokonce i podle toho, kdo říká, že pomine-li nasi svou vlastní úctu, jeho úcta je pominuta, tak pomine-li král svou vlastní úctu, jeho úcta není pominuta, neboť mistr řekl: [Stojí psáno]: Vložením vložíš nad sebou krále,15) [což znamená], že před ním budeš chovat bázeň.“ – Stalo se to na křižovatce.16)

Naši rabíni nás učí: Studium Tóry smíme zanedbat kvůli doprovázení zemřelého a kvůli přivádění nevěsty [pod chupu]. O rabim Jehudovi b. rabi Ilaj se říká, že zanedbával vyučování Tóry kvůli doprovázení zemřelého a kvůli přivádění nevěsty [pod chupu]. O jakých okolnostech to mluvíme? Když tam není potřebný [počet lidí]. Ale když tam je potřebný [počet lidí], tak [vyučování Tóry] nezanedbáváme.17) – A kolik činí potřebný [počet lidí]? – Rav Samuel bar Inja řekl jménem Ravovým: „Dvanáct tisíc mužů a šest tisíc trubačů.“ A někteří uvádějí: „Dvanáct tisíc18) mužů včetně šesti tisíc trubačů.“ –Ula řekl: „Například když se muži seřadí od hřbitova až k městské bráně.“ – Rav Šešet řekl (a někteří uvádějí, že to byl rabi Jochanan): „Odebrání [Tóry]19) je jako její odevzdání:20) tak jako její odevzdání proběhlo [v přítomnosti] šedesáti myriád [lidí], rovněž její odebrání má proběhnout [v přítomnosti] šedesáti myriád [lidí]. To se týká pouze toho, kdo uměl číst [Tóru] a opakovat [Mišnu],

 

fol 17b

ale toho, kdo vyučoval [Mišnu], se žádná míra netýká.“21)

--------------------------------

1) Pokud nevěsta nevyniká krásou, nemá se opěvovat její krása.

2) Ex 23,7.

3) Tj. v Palestině.

4) Součásti ženské kosmetiky: oční stíny a barva na tváře.

A5) Tj. nezralé učence, kteří neznají zákon a komolí ho (Raši).

A6) Tzn. lidi, kteří nedokáží prosadit svůj názor, protože neumějí správně argumentovat (Raši).

A7) Podle Rašiho jsou to lidé, kteří se naučí pouze pětinu věci.

A8) Podle Rašiho ,hlupáci‘.

9) Zřejmě s těmito třemi větvičkami ve vzduchu žongloval (Raši).

10) Snižuje naši důstojnost.

11) Použité výrazy ,větvička‘, ,třeštění‘ a ,zvyk‘ jsou v aramejštině takřka homofonní.

12) Tzn. nebudou-li ve vás probouzet chtíč.

13) Když manžel uvidí, že se na nevěstu všichni stále dívají (obdivují její krásu), bude připadat krásnější i jemu samotnému (Raši).

14) Král Agrippa, poslední izraelský král, který vládl v letech 41–44, byl zbožným a pokorným mužem.

15) Dt 17,15.

16) Lidé si totiž mohli myslet, že Agrippa se chce vydat jinou cestou než svatební průvod, takže jeho důstojnost zůstala zachována.

17) Toto omezení platí pouze pro pohřební průvod, ale pro uvádění nevěsty pod chupu nikoliv.

18) Takové je správné znění z Megila 29a.

19) Smrt učence.

20) Tj. na Sinaji.

21) Počet účastníků jeho pohřbu není nijak omezen.